Klicka här för att återgå till ämnessidan

Ekonomikurser.se - ekonomisk ordbok © Rune Lönnqvist
Ämnesområde: Resultatdiagram Engelska termer


Term/Begrepp Kort beskrivning Webbföreläsning Övning
Critical sales
(Kritisk omsättning)
Kritisk omsättning används som term för den försäljning (i kronor) som behövs för att företaget ska undvika att gå med förlust. Alla handelsföretag och tillverkande företag har rörliga kostnader, om inte annat så för inköp av varor och komponenter. Givet att försäljningspriserna är högre än de rörliga kostnaderna per styck, finns det en försäljningsnivå där mellanskillnaden räcker för att täcka de fasta kostnaderna.

Tänk dig en modebutik där de fasta kostnaderna för personal, lokaler, administration och marknadsföring uppgår till 2 400 tkr. Antag att bruttomarginalen i genomsnitt är 60%, dvs. att 60% av försäljningspriset är kvar när man betalt inköpspriset för varorna.

Den kritiska omsättningen kan då beräknas som:
  • Fast kostnad / bruttomarginal
  • 2 400 tkr / 60% = 4 000 tkr (= kritisk omsättning)
Så länge butiken säljer för 4 000 tkr eller mer per år kommer butiken att visa vinst (eller noll resultat).
Klicka här
Breakeven chart Klicka här
Business activity
Contribution margin Klicka här
Contribution margin ratio
Critical sales - - - - - - Visas ovan - - - - - - - - - - - -
Critical volume Klicka här
Fixed cost Klicka här
Price elasticity
Safety margin Klicka här
Semi fixed cost
Variable cost Klicka här
Variable cost - diminishing
Variable cost - proggresive